چرا با پستو‌نویسی نویسنده‌ی حرفه‌ی نمی‌شویم؟

دو سالی از نوشتم می‌گذشت و همه‌ی کارها  از جمله فضای مجازی را برای خودم حرام کرده بودم. یعنی در همین سال‌های تکنولوژی مدار متن‌هایم را آفتاب‌ و مهتاب ندیده بود. و هنوز که هنوز بود یک پستو‌نویس محسوب می‌شدم. مشخص است گاه انگیزه‌ای کافی برای نوشتن و بازنویسی نداشتم و گاه نوشتن به فردا و فرداهای دیگر سپرده می‌شد.

اما این جمله‌ از ویلیام کین دنیای ذهنی مرا نسبت به انتشار و اینترنت دگرگون کرد.

«برای خودتان یک بلاگ درست کنید و فکرها و نظرها و حتا فصل‌های پیش‌نویس اثرتان را در آن بگذارید تا بتوانید نوشته‌های‌تان را در یک قالب‌بندی حرفه‌ای تماشا کنید. این به خودی خود متضمن کمکی است به نگارش‌تان.»

بعد از کلی طفره رفتن‌ها، اما و اگرهای همیشگی سایتم را راه‌اندازی کردم. البته به خودم یادآور شدم تعداد افراد بازدید کننده نباید برایم مطرح باشد. زیرا برای یک نویسنده تنها نوشتن و انتشار مهم است همین و تمام.

امروز دو سال از انتشار نوشته‌هایم می‌گذرد. پس مزایای آن بیش از پیش برایم آشکار شده است که در ادامه به صورت فهرست‌نویسی از آن پرده بر‌می‌دارم.

۱) انتشار باعث می‌شود نوشته‌ها طبقه‌بندی و منسجم شوند و در قالب‌های مختلف مثل نقل‌قول‌نویسی، خرده خاطره، کاریکلماتور، آموزش نویسندگی، معرفی فیلم و کتاب قرار گیرند. پس به نوشته‌ها نظم‌ می‌دهد.

۲) انتشار باعث می‌شود که بازنویسی و بازنگری برایمان بسیار مهم‌تر مطرح شود.

۳) انتشار باعث می‌شود که روی واژگان بیش از پیش حساس شویم و انگیزه‌ بیابیم با مترادف، معنی و ریشه‌ی کلمات آشنا شویم تا کلمات مناسب‌تری پیدا کنیم.

۴) انتشار باعث می‌شود دقیق‌تر به زندگی خودمان و حتا اطرافیان نگاهکی بیاندازیم تا ایده‌یابی کنیم.

۵) انتشار باعث می‌شود آنچه آموخته‌ایم را بخواهیم منتقل کنیم و همین‌ دلیلی برای یادگیری بیشتر ما می‌شود.

۶) انتشار باعث می‌شود به انسان تأثیرگذاری تبدیل شویم و اعتمادبه‌نفس بیشتری کسب کنیم.

۷) انتشار باعث می‌شود از کمال‌گرایی دور شویم و یک فرد عملگرا شویم.

۸) انتشار باعث می‌شود به درست‌نویسی و ویراستاری متن بیشتر اهمیت دهیم.

۹) انتشار باعث می‌شود یک قدم به محقق شدن هدف بزرگ‌مان یعنی نویسندگی و چاپ کتاب نزدیک‌تر شویم.

۱۰) انتشار باعث می‌شود منظم و قاعده‌مند به نوشتن بپردازیم.

۱۱) انتشار باعث می‌شود تجربه کسب کنیم و افکارمان را بسنجیم.

۱۲) انتشار باعث می‌شود از حاشیه‌ی امن خودمان بیرون بیاییم و در معرض انتقاد و دیده شدن قرار بگیریم.

۱۳) انتشار باعث می‌شود برند‌ شخصی خودمان ساخته شود و به تمایز برسیم.

بنابراین امیدوارم شما هم متقاعد شده باشید که به انتشار به‌خصوص در وبگاهتان بیشتر بیندیشید. زیرا  کلیدواژه اساسی نویسندگی انتشار است. پس منتظر چاپ کتاب‌ خودتان نشوید. و از اینترنت استفاده ببرید. از فردا نه، بلکه از همین امروز به انتشار جدی‌، جدی فکر کنید.

نویسنده: سمیه فروزنده

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *