معرفی کتاب«بالاخره این زندگی مال کیه؟»

معرفی کتاب: بالاخره این زندگی مال‌کیه؟

نویسنده: برایان کلارک

مترجم: احمد کسایی‌پور

ناشر: کارنامه

تعداد صفحات: ۱۴۱

ستاره:✨✨✨✨✨

رابطه‌ی این کتاب با دیگر کتاب‌ها:

کتاب بالاخره این زندگی مال کیه جزو کتاب‌های نمایش‌نامه‌ای محسوب می‌شود مثل کتاب آقا پسر به خانه می‌آید، مرد بالشی، مرغ دریایی و…

داستان کتاب:

تصمیم کِن هریسن برای به دست آوردن حق انتخابِ مرگ یا زندگی مضمون مرکزی نمایشنامه را شکل می‌دهد، تصمیمی که مقامات بوروکراسیِ پزشکی با آن مخالفت می‌کنند. نمایشنامه حال و هوایی واقع‌بینانه و غیر احساسی دارد که شخصیت اصلیِ آن با صراحت و شوخ‌طبعی به وضعِ مصیبت‌بار خویش واکنش نشان می‌دهد و با قاطعیت و نیروی استدلال از حق انتخاب خود دفاع می‌کند. دست‌اندرکاران مختلف حرفهٔ پزشکی هم با مهربانی و انسانیت عمیقی به بیان دلایل مخالفتشان با او می‌پردازند، به طوری که مسائل با توجه به همهٔ جوانب بغرنج و پیچیده‌شان مطرح می‌شوند. دقیقن به همین دلیل است که نمایشنامهٔ برایان کلارک به متنِ خواندنیِ جذاب و برانگیزنده‌ای بدل می‌شود. که مسائل بسیار مهمی را در زمینهٔ حرمت انسانی و حوزهٔ اخلاق مطرح می‌کند.

برایان کلارک پرسش بزرگی را دربارهٔ زندگی پیش می‌کشد_ پرسشی که از محدودهٔ موقعیت مشخصی که نمایشنامه توصیف می‌کند فراتر می‌رود: آیا من ارادهٔ آزاد دارم _ چه کسی می‌داند که چه چیزی برای من مناسب‌تر است_ آیا من مناسب‌ترین شخصی هستم که می‌تواند تشخیص دهد چه کاری را می‌توانم یا نمی‌توانم انجام دهم؟

این کتاب به چه کسانی کمک می‌کند:

کسانی که دغدغه‌های فلسفی دارند. به نوشتن نمایشنامه علاقه دارند و هم‌چنین می‌خواهند دیالوگ‌نویسی را حرفه‌ای بیاموزند بسیار کمک می‌کند. زیرا اصل نمایش‌نامه بر دیالوگ است.

از کتاب چه آموختم:

از این کتاب دیالوگ‌نویسی را می‌آموزم. که هر گفت‌و‌گویی را نباید دیالوگ بدانم. زیرا وظیفه‌ی اصلی دیالوگ این است که اندیشه‌ی را منتقل کند. پس دیالوگ سخنانی جهت‌دار هستند که باید به مقصدی برسند.

کاری که برایان کلارک به خوبی در این کتاب انجام داده است و برای همین کتاب برای من کلاس درس دیالوگ‌نویسی بوده و هست.

امیدوارم کتاب بالاخره این زندگی مال کیه را بخوانید و بسیار بیاموزید و پرسش‌های بزرگی در مورد زندگی برای شما مطرح شود.

نویسنده: سمیه فروزنده

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *