معرفی‌کتاب( فکر‌نکن‌تنهایی)

معرفی کتاب: فکر نکن تنهایی

تاریخ چاپ: بهار ۱۳۹۸

تعداد صفحات: ۲۳۶

مترجم: صابر حسینی

ناشر: انتشارات مروارید

ستاره:⭐⭐⭐⭐

داستان من و کتاب:

نمی‌دانم اولین بار اسم کتاب را کجا شنیده‌ام اما اسمش واژه‌ای است که دوست دارم  این روزها بسیار بشنوم این که فکر کنم تنها نیستم با خودم می‌گویم نکند از کتاب‌های زرد و انگیزشی باشد از آن‌ها که بیهوده چند هندوانه‌ای بزرگ در لایه‌های ذهنم می‌گذارد و ذهنم را مثل بادکنک پر از حباب می‌کند. اما بعد از چند روز تمام آن حباب‌ها خالی می‌شوند و باز همان خلأهای پیشین نمودار می‌شوند. دل به دریا می‌زنم و چند باری که به کتابخانه می‌روم در لیست کتاب‌هایی است که سراغش را می‌گیرم اما امانت است. تا هفته پیش یافتمش و به دنیای رنگین الیف شافاک قدم گذاشتم و خوش‌حالم آن‌گونه نیست، که گمان می‌کردم. پس بسیار از او آموختم.

رابطه‌ی این کتاب با سایر کتاب‌های دیگر :

این کتاب را از آن دسته کتاب‌ها می‌دانم که بیشتر آزادنویسی‌های نویسنده است مثل یادداشت های کافکا، مثل کتاب هیچ چیز یادم نمی‌آید، کتاب یادآوردن آنچه هرگز نبوده و پاره یادداشت ها و بسیاری دیگر.

برای همین بسیار صمیمی و به دور از خودسانسوری نوشته شده است. الیف شافاک در مورد زن، ادبیات، نویسندگی، مسائل‌اجتماعی، ترکیه و حتا نظراتش در مورد هنرمندان دیگر از جمله توفیق نی‌زن، نسیم نیکولاس طالب، همینگوی، اورهان ولی، ناظم حکمت و یونس اَمره می‌نویسد و از زندگی شخصی خودش می‌گوید از مادرش، همسرش، دوستانش، روزمرگی‌هایش، ترس‌هایش و احساسش.

طرح جلد:

عکسی است از خانم الیف شافاک با تبسمی دلنشین که مرا به نویسنده نزدیک‌تر می‌کند و حضور او را در زمان خواندن کتاب بیش از بیش احساس می‌کنم.

چند پاره از کتاب:

– تا وقتی نتوانی زندگی را بدون واسطه تجربه کنی، تا وقتی نتوانی از جای جای کوچه‌ها و خیابان‌ها لذت ببری، این زندگی هیچ ارزش نخواهد داشت.

– دغدغه‌ی رمان‌نویس درک زندگی است، توضیح چیزی است که که قابل درک نیست، نشان دادن چیزی است که قابل رؤیت نیست‌، گاهی زیر نور کم سو و زرد چراغ، گاه زیر نور سفید و زننده ی چراغ مهتابی.

چند جمله‌ی کوتاه:

– هنر کارِ اندیشه است، کار خیال است، کار دل است، کار عشق است.

– کار رمان‌نویس ایجاد همدلی است.

– ما خدایان کوچکی هستیم، یعنی روی کاغذ و میان کتاب‌ها.

این کتاب چه کاری برای شما انجام می‌دهد:

از این کتاب بسیار رونویسی کردم و گاه تا یک صفحه هم نوشتم. زیرا هر جمله درس زندگی و نویسندگی است. برای همین بعد از اتمام کتاب دوباره دوست دارم یک بار دیگر آن را بخوانم. تا بیشتر به عمق چیزی که الیف شافاک می‌خواست بگوید پی ببرم.

آموخته‌های من از کتاب فکر نکن تنهایی:

می‌آموزم روزمرگی‌ و  هر دقیقه از  روزم و  احساساتم باید برایم اهمیت دو چندان داشته باشد. زیرا در این کتاب نویسنده از همین موضوعات اما با دیدگاه ژرف‌تر و عینی‌‌تری نوشته است. نظرش را در مورد کلمات، ازدواج، در مورد پژوهش‌های مختلف، زن‌ها، جملات دیگران می‌گوید از این که برخلاف من سکوت و برف را دوست ندارد می‌گوید و دلایل شخصی‌اش را هم می‌آورد. از خشونت، جنگ‌ها، تبعیض‌ها می‌گوید بدون آن که نگران قضاوت دیگران باشد. پس خواننده را به دنیای خودش دعوت می‌کند.

پس به من اهمیت نوشتن صفحات‌صبحگاهی، آزادنویسی روزانه، نقد و نوشتن دیدگاه خودم در مورد موضوعات گوناگون را یادآور می‌شود. و مهم‌تر از آن اهمیت خودشناسی و رسیدن به صدای منحصربه‌فرد خودم را تا بتوانم با نوشتن برند شخصی خود را خلق کنم.

امیدوارم این کتاب را بخوانید. لذت ببرید. کلی ایده برای نوشتن پیدا کنید. و به نوشتن آزادنویسی و صفحات صبحگاهی بیش از بیش ایمان بیاورید.

نویسنده: سمیه فروزنده

 

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *